Asıl amaç üçüncü havalimanı

  • Anasayfa
  • Köşe Yazısı
  • Asıl amaç üçüncü havalimanı
Ulaştırma Bakanlığı’nın organizasyon yapısında müsteşarlıklar ve genel müdürlükler var.  Müsteşarların sorumlu olduğu alanlar var. Sayın Şaban Atlas, karayolu düzenlemeden sorumlu. Bir müsteşar, deniz taşımacılığından; diğeri raylı sistemler; öbürü de sivil havacılıktan sorumlu.  Ama şimdi bakıyoruz ki, Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü, sivil havacılığı çok çok aşan düzenlemeler yapıyor. O zaman bizim Karayolu Taşıma Yönetmeliği düzenlemesi yapmamıza ne gerek var? Hiç gereği kalmadı. Bir taşıma modu, kendi modunu düzenlerken bir başka taşıma moduna da müdahale edebiliyor. 

Dava açtık 
TOFED olarak Ulaştırma Bakanlığı’nın bu düzenlemesini ilk defa dava ettik. Bu düzenlemenin iptaline yönelik 16 Ağustos 2017 tarihinde Danıştay’a başvurduk. Dava gerekçemiz: Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü, hava taşımacılığı yapanların, onların acentelerini,  terminalin yer hizmetlerini düzenlemekle ilgili kurum iken, havaalanlarından çevre il ve ilçelere karayolu ile yolcu taşıma işinde yetki verme işini, şirketi belirleme işini havaalanı işletmelerine bırakıyor. 

İlk prova BURULAŞ ile 
Bunun ilk provasını BURULAŞ yaptı. 
Ulaşım kâr etmiyorsa, Karayolu yolcu taşımacılığı, yani özel sektör yapsın… Havaalanlarından çevre il ve ilçelerden ulaşım biraz kârlı bir yapıya döndüğünde, bunu kamu yapsın, deniliyor. Biz yeniden devletleştirmeye mi gidiyoruz? Bunu özel sektör yapar. Zararını özel sektör çekmiş, şimdi kârını belediyeler mi alacak? Şimdi bir de belediye kurumları ile mi uğraşacağız? Karayolu alanı ile ilgili düzenlemeyi Karayolu Düzenleme Genel Müdürlüğü yapar.  Dava gerekçemizin temeli bu.  

Üçüncü havalimanı için 
Şimdi üçüncü havalimanının açılışına yönelik provalar yapılıyor bizce. Bu Yönetmelik, bizce yeni havalimanına yönelik çıktı. Bursa-Sabiha Gökçen arası taşıma bir prova. Bir kere İstanbul, Bursa’nın çevre ili değil. Arada Yalova ve Kocaeli var. Yönetmelik, “çevre il ve ilçelere yapılacak taşımalarda firmaları belirler” diyor. Bu serbest piyasa sistemi Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü ile yok sayılıyor.  Karayolu Taşıma Yönetmeliği için Bakanlık ile bir araya geldik, görüşler belirttik. Çalıştaylar yaptık. Sayın Şaban Atlas, Sayın Saim İlçioğlu, Sayın Mahmut Gürses bu kadar eziyet çektiler, emek verdiler. Niye? Biz Ankara’ya görüşlerimizi iletmek için gittik.  

Kurul olsa bu yanlışlık olmazdı 
Ulaştırma Bakanlığı’ndan birçok kez Yolcu Taşımacılığı İstişare Kurulu’nun kurulmasını talep ettik. Eğer bu kurul hayata geçmiş olsaydı, Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü’nün yayınladığı bu Yönetmelik yanlışlığı yapılmayacaktı. Bu durum, talebimizde ne kadar haklı olduğumuzu da gösteriyor. Yine bu kurulun hayata geçmesi için taleplerimizi iletmeye devam edeceğiz. 
Sayın Genel Müdür Saim İlçioğlu, da Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü’nün çıkardığı Yönetmelik ile kendilerine görüş sunulduğunu, onların da görüşlerini, bu yapılanmanın karayolu taşımacılığı alanına girildiği yönünde iletildiğini ifade ettiler. 

Bu entegrasyon değil 
Biz hep taşıma modları ile entegrasyonu savunduk. Denizyolu, havayolu veya demiryolu ile otobüsleri entegre etmenin yolu bir terminal oluşturmaktan geçiyor. Hava taşımacılarının, yolcuyu havalimanına getirdiği anda işi bitiyor. Onu çevre il ve ilçelere taşıma görevi otobüsçünün. Önümüzdeki süreçte havaalanlarından her ile taşıma yapılması riski var. Çünkü çevre il kapsamı denirken, ilk uygulama bile buna uygun değil. Bu düzenleme serbest piyasaya, rekabet düzenine uygun değil. Biz bu yanlışlığın mahkemeden döneceğine inanıyoruz. Aslında hukuk olup olmadığını da göreceğiz. Çünkü o kadar haklıyız ki, bu düzenlemeye itiraz etmekte. Hukukun bu yanlışlığı düzelteceğine inanıyoruz. 

Ek taşıt kullanma imkanı 
Ramazan Bayramı öncesinde, 6 Haziran 2017 tarihinde yayınlanan D1 ve B1 belgeli firmaların D2 ve B2 belgesine kayıtlı taşıtları kullanma imkanına  yönelik verilen süre 29 Ağustos-6 Eylül. Ancak şimdi bayram tatilinin 10 güne çıkmasıyla bu tarihlerde yeni bir ayarlama yapılması gerekiyor. Bayram 24 Ağustos tarihi ile başlayacak, dolayısıyla bu genelge işlemez hale geldi. 17 Ağustos Perşembe günü itibariyle Sayın Genel Müdür Saim İlçioğlu’na 29 Ağustos tarihinin öne çekilmesini 24 Ağustos olmasını talep ettik. Onlar da aynı görüşte olduklarını ve Bakan Ahmet Arslan’a sunacaklarını ifade ettiler. Tatilin 10 güne çıkarılması hem sektörümüze hem de turizm taşımacılığı alanına hareketlilik getirdi. Türkiye’nin turizm alanında yaşadığı sıkıntılar göz önüne alındığında tatilin 10 güne çıkarılması fayda sağlayacak. 

Sektör Meclisi’nin gündemi 
22 Ağustos Salı günü toplanacak olan TOBB Sektör Meclisi’nin gündemi belli. Resmi bir yapılanma olan Ulaştırma Bakanlığı yetkililerinin ve tüm taşıma modlarının yer alacağı Yolcu Taşımacılığı İstişare Kurulu’nun kurulmasını tekrar talep edeceğiz. Bu istişare kurulunun kurulması için çalışmalar yürütecek Karayolu Yolcu Taşımacılığı Konseyi’nin kuruluşunu da sektör meclisinde açıklayacağız.  Bu konsey, TOFED’in öncülüğünde, rahmetli Ali Osman Ulusoy ile kurulmuştu. Ancak daha sonra yürümedi. Şimdi sektör meclisi bünyesinde tüm karayolu taşımacılarının yer alacağı konseyi kuracağız. Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü Yönetmeliği de gündemde yer alacak. 
Herkese iyi haftalar diliyorum. ■
Mevlüt İLGİN
0 Yazısı Var

BENZER YAZILAR