TOBB Sektör Meclisi TBM'de Toplantı

  • Anasayfa
  • Haberler
  • TOBB Sektör Meclisi TBM'de Toplantı

TOBB Karayolu Yolcu Taşımacılığı Sektör Meclisi ile TBMM Bayındırlık, İmar, Ulaştırma ve Turizm Komisyonu AK Parti Erzurum Milletvekili Prof. Dr. Mustafa Ilıcalı’nın öncülüğünde bir araya geldi.

Daha önceden üyesi olduğu TOBB Karayolu Yolcu Taşımacılığı Sektör Meclisi kanalıyla karayolu yolcu taşımacılığı sektörünün sorunlarını yakından takip eden Ilıcalı, gerçekleştirilen son Sektör Meclis toplantısında alınan karar gereği, TOBB Karayolu Yolcu Taşımacılığı Sektör Meclisi ile TBMM Bayındırlık, İmar, Ulaştırma ve Turizm Komisyonunu, TBMM yerleşkesinde buluşturdu. 23 Kasım  Çarşamba günü TBMM’de yapılan toplantıya Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı başta olmak üzere, Emniyet Genel Müdürlüğü, Jandarma Genel Komutanlığı gibi kurum ve kuruluşlardan da yetkililer katıldı. TBMM Bayındırlık, İmar, Ulaştırma ve Turizm Komisyonu’nun gerçekleştirdiği toplantı ayrıca, TBMM dışından katılanların olduğu en geniş katılımlı toplantı olarak da tarihe geçti.

TEKNİK, İDARİ VE YASAL SORUNLAR

Toplantının açılış konuşmasını sektörün yaşadığı sorunların, teknik, idari ve yasal olarak gruplandırılabileceğini belirten Prof. Dr. Mustafa Ilıcalı yaptı. Ilıcalı, sektörün sorunlarının çözümü için bütün tarafların aynı masa etrafından bir araya geldiğini belirterek, yaşanan sorunların yasal çözümü için Bayındırlık, İmar, Ulaştırma ve Turizm Komisyonu’nun görüş ve desteğine ihtiyaç olduğunu vurguladı. Kamu kurum ve kuruluşlarının da toplantıya katılımlarının önemli olduğunu belirten Ilıcalı, gerek özel sektör tarafında gerekse de kamu tarafında yaşanan teknik ve idari sorunların ifade edilmesini istedi.

“DENGE SAĞLAMAYA ÇALIŞIRKEN DENGEMİZİ BOZDULAR”

TOBB Karayolu Yolcu Taşımacılığı Sektör Meclis Başkanı Mustafa Yıldırım, komisyon üyelerine bir sunum gerçekleştirerek karayolu yolcu taşımacılığının sorunlarını aktardı. Son 20 yılda Türkiye’deki ulaşımın çok geliştiğini belirten Yıldırım, altyapıda ve işletmede yaşanan değişimlerle birlikte sistemler arasında ciddi yolcu kaymaları olduğunu söyledi. Kara, hava, deniz ve demiryollarından oluşan 4 ulaşım modunda en büyük desteğin karayolu dışındaki 3 moda verildiğini ifade eden Yıldırım; “Ulaşımda dengeleri sağlamaya çalışan bu anlayış, karayolunu tamamen kenara itme hakkına sahip değil. Diğer taşıma modlarına büyük yatırımlar, destekler, teşvikler sağlanırken, diğer sistemlerle aramızda denge sağlamaya çalışırken tam tersine dengemizi bozdular” dedi.

SEKTÖRÜN DE FİKİRLERİNİ SORUN

Başbakan Binali Yıldırım’ın Ulaştırma Bakanı olduğu dönemde sektörün de kendileri ile ilgili kararlarda söz sahibi olacağı ile ilgili bir söz verdiğini hatırlatan Mustafa Yıldırım; “Bizimle ilgili kararlar verilirken, düzenlemeler ve altyapılar yapılırken, işletme kararları alınırken bu süreçlerin içinde olmak istiyoruz. Yanlış kararların esiri olmak istemiyoruz. Meclisteki kuruluş ve komisyonlardan istifade etmek istiyoruz. O komisyonlar oturup kendi başına karar alan yerler olmaktan çıkıp milletin evinde milleti de ağırlayarak, milletin görüşünü alarak milletle ilgili düzenlemeler yapmalıdır. Bu ülkede istihdam yaratıyoruz, yatırım yapıyoruz vergi veriyoruz, turizme, otomotive,  sosyal ekonomik kültürel faaliyetlere büyük katkı sağlıyoruz. Bu nedenle bizler önemliyiz. Ulaşım yatırımları çok zor dönüşen yatırımlardır. Bunlar uzun süreli ağır yatırımlardır. Onun için ulaşımla ilgili kararlar alırken dikkatli olunmalı ve sektöründe fikirleri alınmalıdır” şeklinde konuştu.

ULAŞTIRMA ANA PLANI HAZIRLANMALI

Karayoluna bağımlı bir ülkeyken bugün çok modlu bir ulaşım sistemine geçildiğini hatırlatan Yıldırım Ulaştırma Ana Planı hazırlanması gerektiğine vurgu yaptı. Yıldırım; “Çok modlu sistemi düzenleyecek bir mevzuatımız var mı? Yok! O zaman gelin bunu hep birlikte yapalım” dedi.

Yolcuların havayolunu tercih etmesiyle birlikte 12 bin 800 olan otobüs sayısının 8 bin 500’e düştüğünü söyleyen Yıldırım sektörde ciddi bir küçülme yaşandığına dikkati çekerek; “Havayolu elbette olmalı ama amaç bir tarafı yaparken bir tarafın yıkılmamasıdır. Havayolu ya da demiryolunu yapacağım diye karayolunu öldürmek doğru değildir. Özellikle kısa mesafede masraflarımız çok arttı. Otobüs işletmeciliği sürdürülebilir olmaktan çıktı. Otobüsler bugün kontak kapatsa Türkiye’de hayat durur. Bunları yapalım demiyoruz ama gelin çözüm üretelim. Bizler toplu taşımacılık yapıyoruz ve bunun gerektirdiği şartları oluşturalım” diye konuştu.

YETKİLİLERİN DE YETKİSİ YOK!

“3. köprü ile ilgili yetkililerin yetkisinin olmadığını gördük” diyen Yıldırım, tavsiye niteliğinde karar alınıp konunun Başbakan ve Cumhurbaşkanı’na taşınması gerektiğini, otobüsler için uygulanan ve maliyetleri ikiye katlayan 3. Köprü kullanma zorunluluğunun ancak böyle düzeltilebileceğini belirtti.

Yıldırım son olarak “Türkiye hızlı bir değişim yaşıyor. Birilerinin yanlış kararlar almasını beklemek yerine kendi elbisemizi kendimiz biçelim” ifadelerini kullandı.

  1. KÖPRÜ ZORUNLULUĞUNU DURDURUN

Toplantıya Türkiye Otobüsçüler Federasyonu Başkanı Birol Özcan ve TOFED temsilcileri de katıldı. Sektör sorun ve çözümlerine ilişkin TOFED’in görüş ve önerilerini sunan Özcan da özellikle açılmasıyla birlikte otobüsçülerin zorunlu güzergâhı olan ve bu nedenle otobüsçülere zor günler yaşatan 3. Köprü’den zorunlu geçişlerin durdurulmasını istedi.

OTOGARI TAŞIMAK, KAMU KAYNAKLARININ İSRAFIDIR

TOFED Başkanı Özcan’ın aktardığı bir başka önemli konu ise 15 Temmuz Demokrasi Otogarı’nın taşınması konusu oldu. 1994 yılında Yap-İşlet-Devret sözleşmesi ile 140 milyon doları aşkın maliyetle inşa edilen otogarın İstanbul Büyükşehir Belediyesi tarafından sektörün ve halkın ihtiyaçlarını karşılamayacak bir ilçeye taşınmak istediğini hatırlatan Özcan şu ifadeleri kullandı; “15 Temmuz Demokrasi Otogarı çevre yolları ile bağlantılı olması ve içinden havalimanı ile Marmaray ve diğer metro ağlarıyla bağlantılı sefer yapan metro hatlarının geçmesi sebebiyle İstanbul halkına ulaşımda kolaylık sağlayan bir konumda bulunmaktadır. Bu otogarın yıkılarak halkın otogara ulaşımında zorluk çekeceği bir ilçeye taşınması, yeni terminal için yapılacak maliyetler de göz önünde bulundurulduğunda,  kamu kaynaklarının israfına neden olacak ve sektörümüze beklenen hizmeti sunmayacaktır. Bu nedenle 15 Temmuz Demokrasi Otogarı’nın yapılacak ıslah projesi ile yenilerek halkımıza hizmet vermeye devam etmesi önem arz etmektedir.  İstanbul genelinde yapılması planlanan cep otogarları ise aslında bir terminalden farkı olmayıp, 100 kilometre içinde inşa edilecek 5 adet cep otogarına ihtiyaç yoktur. Sektörümüzün beklentisi yolcu indirme ve bindirme için kısa süreli duraklama yapılabilecek işletme maliyeti olmayan yerler inşa edilmesidir.”

Özcan ayrıca; taşıma yetki belgesi sahiplerinin aynı belge sahipleri ile ortak organizasyonlar ve ortak taşımalar yapabilmesi, ulaşım koordinasyon merkezleri mevzuatının yeniden düzenlenmesi, korsan yolcu taşımacılık faaliyetlerinin engellenmesi, karayolu yolcu taşımacıları düzenleme kurulunun oluşturulması, karayolu yolcu taşımacılığı mevzuat değişikliği çalıştayının yapılması gibi konularda da sektörün görüş ve önerilerini aktardı.

TERMİNALLERİN YAPIMI İÇİN KURUL OLUŞTURULMALI

Terminallerin yer seçiminde hukuksal durum analizi raporunu katılımcılara aktaran TOFED Genel Sekreteri Mevlüt İlgin, otogarlarla ilgili projelerin uygulanması sırasında ulaşım master planının gözetilmediği, başta Karayolları Genel Müdürlüğü ve Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı ile Çevre ve Şehircilik Bakanlığı gibi kurumların yanı sıra meslek kuruluşlarının da görüşlerinin alınmadığını özellikle belirtti. Yolcu terminallerinin yer seçimi ve işletilmesinde belediyelerin tek yetkili kurum olmasının büyük bir sorun olduğunun altını çizen İlgin, bu sorunun önüne geçmek için öncelikle Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı ya da yolcu terminalinin yapılacağı ilgili belediye nezdinde oluşturulacak; Çevre ve Şehircilik Bakanlığı, TOBB Karayolu Yolcu Taşımacılığı Sektör Meclisi, Ticaret Odaları Seyahat Hizmetleri Meslek Komitesi, Emniyet Müdürlüğü Trafik Dairesi Başkanlığı, Türkiye Otobüsçüler Federasyonu ve Karayolu Yolcu Taşıma Sektörünü ülke genelinde temsil kabiliyetine haiz federasyon, birlik ya da sivil toplum örgütlerinden oluşturulacak bir kurulun kararı olması gerektiğini belirtti.

2017’DE ÇALIŞTAY YAPILACAK

TOBB Karayolu Yolcu Taşımacılığı Sektör Meclisi üyelerinin söz alarak sorun ve önerilerini paylaştığı toplantı sonucu 2017 yılının ilk yarısında, tüm ulaştırma sektörlerinin yolcu taşımacılığını kapsayacak şekilde bir çalıştay yapılması kararı alındı.

Yazar İsmi
15 Yazısı Var

BENZER YAZILAR